Fråga 23: Vad har du för inställning till alkohol?

IMG_6316Jag dricker mindre alkohol när jag är i Sverige jämfört med när jag är i England. (Och nu pratar jag inte om när jag hälsar på utan när jag bor i respektive land.) Om det beror på mitt umgänge eller att folk i Sverige helt enkelt dricker mindre är inte helt lätt att avgöra. Men generellt har jag upplevt att folk i Sverige oftare föreslår fika än öl.

När jag intervjuade Svenglish-deltagarna om deras inställning till alkohol upptäckte jag att en majoritet hade ett komplicerat förhållande till drickande, här följer ett typiskt svar:

”Det är synd att det behövs, det kan väl piffa till en kväll på krogen, men kan lätt bli för mycket. Jag skäms när jag går över rolighetstoppen då alkohol blir en börda istället för att vara roligt och gott. Brahetsurvan går neråt igen och det blir tråkigare än om man varit nykter. Det gäller att hitta peaken, att bli lagom berusad, salongsberusad. Ibland gör det att man kan säga dumma saker. jag brukar bli mer kaxig och tar ironisk humor ett steg för långt och går över gränsen.”

Både folk i England och Sverige var väldigt medvetna om att alkohol orsakar misär såsom ångestfyllda bakfyllor, bråk och våldtäkt. Det var bara ett fåtal som tyckte att alkohol var enbart kul och inte hade några som helst problem med det. Även om de flesta drack måttligt hade de ändå ångest över att de ibland drack för mycket rent hälsomässigt eller att de gått över gränsen och sagt eller gjort saker de ångrat. Möjligtvis hade folk i England en något positivare inställning till alkohol och betonade den sociala aspekten.

Det fanns en föreställning hos några av de svenska deltagarna att folk i England skulle ha en sundare inställning till alkohol, att engelsmän kan ta en öl efter jobbet och vara mer spontana medan svenskar alltid måste dricka för att bli fulla. Visst är attityden mer avslappnad i England, att folk kan ta en öl på eftermiddagen utan att göra en stor grej av det, men det betyder inte att de dricker mindre på helgerna eller att alkoholen orsakar mindre problem. Dessutom upplever jag att folk i Sverige också dricker öl mitt i veckan även om det inte finns en lika stor pubkultur som i England.

IN ENGLISH

Den här studien är inte på något sätt vetenskaplig, svaren är baserade på intervjuer med 15 personer i England och 15 personer i Sverige, i åldrarna 22-59 år. De flesta är heterosexuella kvinnor, men det finns även med ett antal män och HBTQ-personer. Håll utkik efter nästa fråga: Vad har du för inställning till droger?

Lämna en kommentar