Återbesök: Projektvecka 30 – Hjärtat, krisen

IMG_3568

Sista projektveckan bodde jag hos en konstnär som jag bara träffat som hastigast ett par gånger förut. Eftersom jag skulle leva hennes liv fick jag vara med i studion och måla. Då hade jag inte kunnat ana att jag skulle få ställa ut mitt verk ett halvår senare!

IMG_3544

I helgen var jag och tittade på Laila Norss (med Joakim Norss) utställning The Big 5 och andra kul grejer i Torkladan på Eksjö Museum. Det var en skön känsla att se min målning, Hjärtat, krisen (den vid stolen) på väggen och redan första dagen var det en kvinna som ville köpa den. Jag blev så överrumplad att jag sa att det inte var till salu. Målningen är en symbol för hela Svenglish-projektet och har stort personligt värde för mig.

Jag är även medskapare i stolen som Laila har målat och pyntat med en pistol (pi-stol) och en leksaksbil (bil-stol). Mitt bidrag är att jag skrev ”Move your arse” på sitsen. Och jag har dessutom bidragit med en dikt på byrån (ett by-rå i lådan) nedan.

IMG_3558

Byrån (i en annan färg och utan utsmyckning) stod en gång i min farmors hus (där konstnärens son numera bor) och nu har den fått ett nytt hem i ett Småländskt torp. Och stolen. Den hamnar hos mig.

Du kan titta mer på Lailas konst här. Alla titlar på hennes verk är på engelska, något jag tycker är intressant. Kanske för att hon vill nå utanför Sveriges gränser. Hon har redan ställt ut i Frankrike. Blir det England nästa gång?

IN ENGLISH

Kommentera

