Svenglish-dokumentären – ”The making of”

DSC_0577IMG_2861IMG_2868IMG_2844I en hel vecka har jag blivit ”förföljd” av en dokumentärfilmare från Brighton. Så nu har jag fått större förståelse för hur deltagarna i Svenglish-projektet kände sig när jag invaderade deras liv. Att ha någon som alltid är där och som dessutom observerar vad du gör är både spännande och slitsamt.

Adriana Sabau har tidigare arbetat inom TV i Rumänien, gjort musikvideos åt engelska band och nu jobbar hon tillsammans med Sean Creed för Brighton & Hove Community TV.

Förutom att intervjua mig och några av de personer som deltog i projektet filmade hon svenska miljöer i både Stockholm och Småland. Alltifrån Västerbron till den sista snön som låg kvar i Nässjö-trakten.

I den engelska delen av dokumentären filmade Adriana när jag åt English Breakfast och Sunday Roast. Här i Sverige filmade hon ”svensk” pizza, ostkaka och (vegetarisk) pytt i panna.

Andra höjdpunkter var älgar på Skansen och champagne i Stadshuset i Stockholm! (Det var Kulturnatt och ett unikt tillfälle för allmänheten att festa loss likt Nobelprisvinnare …)

Femton timmar av film blev det till slut om man lägger ihop den engelska och svenska delen … Jag ser fram mot resultatet som kommer att bli en cirka 50 minuter lång dokumentär.

Foto 1 & 2: Daniel Halvardsson

IN ENGLISH

One thought on “Svenglish-dokumentären – ”The making of”

  1. Ping: Svenglish-projektet blir Dokumentärfilm | Louise Halvardsson

Kommentera

